Správna výživa školopovinných detí zlepšuje ich pamäť a schopnosť učenia sa
Tím európskych vedcov zo spoločnosti Unilever spoločne s kolegami z výskumných inštitútov v Austrálii a Indonézii dokázal, že výživa môže zlepšiť verbálne učenie a pamäť u školopovinných detí.
Kľúčové zistenia
Počas 12 mesačnej štúdie, publikovanej v American Journal of Clinical Nutrition, do ktorej sa zapojilo 780 detí z Austrálie a Indonézie, hodnotili vedci efekt pridania špecifických vitamínov a minerálov do nápojov.
V Austrálii mali deti, ktoré dostávali nápoje obohatené o vitamíny a minerály, výrazne lepšie výsledky v testoch ako deti, ktoré dostavali nápoje bez pridaných živín. V Indonézii bola viditeľne podobná tendencia, ale iba u dievčat. Táto štúdia potvrdzuje, že výživa môže pozitívne ovplyvniť kognitívny vývoj školopovinných detí, a to aj u detí z rozvinutých spoločností, ktoré netrpia podvýživou.
Podrobnosti o štúdii
Vedci do štúdie zahrnuli 396 správne živených detí v Austrálii a 384 horšie živených detí v Indonézii. V každej krajine boli deti náhodne rozdelené do štyroch skupín, z nich jedna dostávala nápoje obohatené o stopové prvky (železo, zinok) a vitamíny (A, B6, B12, a C), druhá nápoje s rybím tukom (DHA a EPA), tretia s obomi a štvrtá dostávala neobohatené nápoje (placebo).
Po dvanástich mesiacoch deti v Austrálii, ktoré dostávali nápoje so stopovými prvkami a vitamínmi, vykazovali vyššiu hladinu týchto látok v krvi, čo znamená, že ich telá tieto látky vstrebávali. Navyše mali viditeľne lepšie výsledky v testoch merajúcich ich pamäť a schopnosti učiť sa v porovnaní s deťmi z iných skupín. Podobná tendencia bola v Indonézii, ale iba u dievčat. Pridanie rybieho tuku do už obohateného nápoja nemalo na kognitívny vývoj zásadný efekt.
Úloha výživy pre mentálny vývoj detí
Táto štúdia potvrdzuje, že výživa zohráva dôležitú úlohu pri mentálnom vývoji detí. Predtým sa porušený kognitívny vývoj spájal s nedostatkom železa a jódu, ale dnes existujú dôkazy, že aj nedostatok zinku, a vitamínu B12 má negatívny vplyv na mentálny vývoj dieťaťa.
Väčšina štúdií sa až do dnešnej doby zameriavala na deficit jednej látky vo výžive malých detí. Ale mozog sa vyvíja počas celého detstva a adolescencie. Veľa sa nevie o úlohe živín v mentálnom vývoji po dvanástom roku života a neexistuje ani veľa štúdií, ktoré by skúmali efekt príjmu väčšieho množstva nutrietov naraz. Až do našej štúdie existuje len pár náhodných štúdií, ktoré hodnotia dopad príjmu väčšieho množstva stopových prvkov a vitamínov naraz na kognitívny vývoj školopovinných detí.
Táto štúdia potvrdzuje, že výživa môže pozitívne ovplyvniť kognitívny vývoj školopovinných detí a to aj tých, ktoré netrpia podvýživou. Poznatky získané na základe tejto štúdie by sa teda mali uplatniť aj naprieč západným svetom.
Ďalší výskum
Vedci odporučili ďalší výskum, aby sa zistila presná úloha DHA a EPA u zdravých detí školopovinného veku. Ďalším zameraním budúceho výskumu je optimalizácia testov kognitívneho vývoja tak, aby dávali zmysel a boli platné naprieč rôznymi kultúrami.
Táto štúdia bola prevedená študijnou skupinou NEMO (Nutrition Enhancement for Mental Optimization), ktorá sa skladá z Inštitútu pre výskum potravín a zdravia spoločnosti Unilever (Vlaardingen, Holandsko); CSIRO, Human Nutrition (Adelaide, Austrália) a SEAMEO-TROPMED Regional Center for Community Nutrition, University of Indonesia (Jakarta Pusat, Indonézia).

