Bratislava, 4. septembra 2020 – Spoločnosť Unilever, jeden z najväčších dodávateľov produktov pre domácnosť dnes oznámila, že vo svojich čistiacich a pracích prostriedkoch do roku 2030 nahradí 100% zložiek pochádzajúcich z fosílnych palív zložkami z obnoviteľného či recyklovaného uhlíka. K tomuto kroku sa spoločnosť prostredníctvom svojich značiek Cif, Domestos, Savo, Coccolino, Surf alebo Seventh Generation rozhodla predovšetkým preto, aby mohla dosiahnuť svoje ciele v oblasti udržateľnosti.
Projekt Čistá budúcnosť je jedinečný predovšetkým snahou začleniť princípy cirkulárnej ekonomiky aj do zloženia obalov čistiacich prostriedkov na celosvetovej úrovni. Väčšina z dnes dostupných čistiacich a pracích prostriedkov obsahuje zložky, ktoré sú vyrobené z fosílnych palív, neobnoviteľných zdrojov uhlíka. Ústup od týchto zložiek a presun k obnoviteľným a recyklovaným zložkám uhlíka považuje spoločnosť Unilever za ďalší krok k dosiahnutiu budúcnosti bez fosílnych palív.
Zložky používané v čistiacich a pracích prostriedkoch spoločnosti Unilever sa v rámci životného cyklu týchto produktov podieľajú na najväčšej časti uhlíkovej stopy (46%). Tento nový prístup tak spoločnosti otvára úplne nové možnosti v znižovaní svojej uhlíkovej stopy. Spoločnosť dokonca očakáva, že táto iniciatíva zníži uhlíkovú stopu zloženia jej produktov až o 20 %.
Peter ter Kulve , prezident Divízie čistiacich a pracích prostriedkov, hovorí: "Projekt Čistá budúcnosť napĺňa našu víziu ešte viac transformovať naše podnikanie k udržateľnosti. Celé naše odvetvie musí nájsť spôsob, ako sa zaobísť bez surovín pôvodom z fosílnych palív. Musíme prestať získavať uhlík z podzemia, keď je ho dostatok na zemi, len sa ho odtiaľ musíme naučiť lepšie získavať.“
Projekt Čistá budúcnosť má dopad aj na český trh
Lukáš Svienty , líder Divízie čistiacich a pracích prostriedkov spoločnosti Unilever za Česko a Slovensko, dodáva: "Projekt Čistá budúcnosť bol inšpiráciou už pre niekoľko inovácií, ktoré sú dostupné aj na slovenskom trhu. Z tých najnovších ide o transformáciu portfólia značky Cif do obalov z recyklovaného plastu. Rad Cif Nature 's Recipe je uvedený v 100% recyklovaných fľašiach, obrúsky tohto radu sú vyrobené z textílie s 0% prímesou plastu. Dokonca naše ikonické krémy Cif si u nás môžete zakúpiť vo fľašiach, ktoré sú z 50% tvorené recyklovanými plastmi.“
„Čo sa týka pracích a ošetrovacích prostriedkov, novinkou sú ultrakoncentrované aviváže COCCOLINO Intense vo fľašiach zo 100% recyklovaného plastu. Úplnú novinku predstavujú nové tablety do umývačky značky Cif s certifikátom Ekolabel a 100% recyklovateľným obalom a 70% obsahom zložiek prírodného pôvodu, navyše sú vyrábané v závode s nulovou uhlíkovou stopou.“
Cenovo dostupné produkty s nižším dopadom na životné prostredie
Investície spoločnosti Unilever do projektu Čistá budúcnosť v hodnote 1 miliardy eur budú smerovať na financovanie výskumu v oblasti biotechnológií, využitie CO2 a odpadu a nízkouhlíkovej chémie, čo urýchli prechod od chemikálií pochádzajúcich z fosílnych palív. Tieto investície budú tiež použité na vývoj biologicky rozložiteľných a vodu šetriacich formulácií produktov, zníženie používania panenského, teda nerecyklovaného plastu, do roku 2025 na polovicu - a na podporu rozvoja komunikácie značiek, vďaka ktorým budú tieto technológie atraktívne pre spotrebiteľov.
Program Čistá budúcnosť, doplnok k Fondu na ochranu klímy a prírody spoločnosti Unilever, ktorý obnáša ďalšiu 1 miliardu eur, je však zameraný predovšetkým na vytvorenie cenovo dostupných čistiacich a pracích prostriedkov, ktoré poskytujú vynikajúcu účinnosť s výrazne nižším dopadom na životné prostredie.
Podporujeme špičkové projekty po celom svete, aj na Slovensku
Čistá budúcnosť už teraz podporuje špičkové odborové projekty po celom svete, ktoré menia zloženie a spôsob výroby čistiacich a pracích prostriedkov. Napríklad na Slovensku spolupracuje spoločnosť Unilever s lídrom v oblasti biotechnológií Evonik Industries na vývoji výroby rhamnolipidov - čo sú obnoviteľné a biologicky rozložiteľné povrchovo-aktívne látky, ktoré sa už používajú v tekutých prostriedkoch na umývanie riadu značky Sunlight napríklad v Čile alebo vo Vietname.
Uhlíková dúha ako ústredný bod projektu Čistá budúcnosť
Ústredným bodom v projekte Čistá budúcnosť je tzv. Uhlíková dúha, čo je nový prístup k diverzifikácii uhlíka využívaného v zložení produktov. Neobnoviteľné fosílne zdroje uhlíka (v Uhlíkovej dúhe nazvanej čiernym uhlíkom) budú nahradené zachyteným CO2 (fialový uhlík), rastlinnými a biologickými zdrojmi (zelený uhlík), morskými zdrojmi, ako sú riasy (modrý uhlík), a obnoveným uhlíkom z odpadu (sivý uhlík).
Peter ter Kulve , prezident Divízie čistiacich a pracích prostriedkov spoločnosti Unilever, zhŕňa: "Dostávali sme opakovane spätnú väzbu od spotrebiteľov, že si želajú udržateľné, ale cenovo dostupnejšie čistiace produkty, ktoré majú rovnaké účinky ako tie tradičné. Rýchly vývoj v oblasti vedy a techniky nám umožňuje tieto želania dosiahnuť. Veríme, že prinesieme na trh také produkty, ktoré ocenia naši spotrebitelia, aj príroda.“

Ako sa môžu ľudia, firmy a partneri podieľať na dosiahnutí čistej budúcnosti?
- Navštívte webové stránky projektu Čistej budúcnosti a zistite viac o projektoch ako je Čistá budúcnosť či Uhlíková dúha, a programoch, do ktorých spoločnosť Unilever investuje.
- Spoločnosť Unilever je zakladajúcim členom rady Obnoviteľnej uhlíkovej iniciatívy (Renewable Carbon Initiative, RCI). Toto zoskupenie vzniklo pod inštitútom Nova Institute, ktorého cieľom je informovať o obnoviteľnom prístupe k uhlíku na politickej scéne, a zaistiť tak udržateľnú budúcnosť pre mnoho podnikateľských odvetví. Ak by ste mali záujem stať sa členmi iniciatívy, navštívte webové stránky Nova Institute.
- Ak máte akékoľvek podnety či nápady ohľadom inovácií, riešení alebo partnerstiev, ktoré by mohli projektu Čistá budúcnosť pomôcť dosiahnuť ciele ešte rýchlejšie, dajte nám o sebe vedieť, a to prostredníctvom portálu pre podanie návrhov inovácií a udržateľných partnerstiev.
Existujúce záväzky spoločnosti Unilever v oblasti udržateľnosti
Dnešné oznámenie o záväzku nahradiť v našich čistiacich a pracích prostriedkoch do roku 2030 sto percent derivátov uhlíka získavaného z neobnoviteľných zdrojov vychádza z existujúcich záväzkov spoločnosti Unilever v oblasti udržateľnosti.
- Spoločnosť do roku 2039 dosiahne pri všetkých svojich produktoch čisté uhlíkové emisie.
- Do roku 2023 dosiahne takého dodávateľského reťazca, ktorý bude úplne nezávislý od odlesňovaných oblastí.
- Do roku 2030 zavedie programy zamerané na vodné hospodárstvo vo viac ako stovke lokalít.
- Do roku 2030 chce spoločnosť dosiahnuť úplnú biodegradabilitu všetkých zložiek vo svojich produktoch.
- Do roku 2025 chce spoločnosť o polovicu znížiť využívanie panenského plastu, pomôcť zozbierať viac plastov z obehu než koľko vyprodukuje a zabezpečiť, že všetky jej obaly budú recyklovateľné, kompostovateľné alebo znovu použiteľné. Navyše, chce dovtedy začať využívať aspoň 25% recyklovaného plastu vo svojich obaloch.