Knorr sa vďaka trom rokom pozoruhodného rastu stala najnovšou značkou spoločnosti Unilever s hodnotou 5 miliárd eur.
A so 600 kockami predanými na celom svete každú minútu sú bujóny kľúčovou ingredienciou rastúceho úspechu značky.
Takmer dve storočia po priekopníckom uvedení prvých sušených polievok značky Knorr na trh nájdeme dnes bujónové prášky, želé a kocky v približne 60 % domácich kuchýň na svete, ako aj v špajzách profesionálnych kuchárov.
Vďaka čomu je teda bujón globálny bestseller? Frank Haresnape, globálny viceprezident spoločnosti Knorr, sa domnieva, že je to najmä držanie kroku s potravinárskymi trendmi a potrebami a chuťami spotrebiteľov.
„Glokálny“ prístup
V súčasnej dobe je sortiment bujónových výrobkov Knorr dostupný vo viac ako 90 krajinách, pričom profesionálny sortiment zaznamenáva trvalý rast vo viac ako 65 krajinách.
A ako líder na svetovom trhu s bujónmi v hodnote 13 miliárd dolárov[a] je spoločnosť Knorr hrdá na to, že je globálnou značkou so silným lokálnym dosahom.
„Sme globálna značka, ktorá je ukotvená v najlepších regionálnych jedlách,“ hovorí Frank. „Táto hlboká znalosť miestnych pomerov nám umožňuje navrhovať výrobky, ktoré uspokojujú potreby ľudí na celom svete.“
Špičkové produkty podľa chutí spotrebiteľov
A tento „glokálny“ prístup prináša rast.
V Latinskej Amerike, kde sa inovácie a marketing značky Knorr zameriavajú na obľúbené miestne jedlá, ako je červená ryža, zaznamenala značka v prvej polovici tohto roka dvojciferný rast.
Podobne na Filipínach sa vynikajúca chuť kuracieho bujónu Knorr stala optimálnou ingredienciou kuracej polievky tinola – jedného z najobľúbenejších jedál v krajine.
V oblastiach, kde je rozšírený lokálny nedostatok mikroživín, sú bujóny Knorr obohatené špecifickými vitamínmi a minerálmi, ktoré zvyšujú ich výživovú hodnotu.
Napríklad v Etiópii, kde trpí každý druhý človek nedostatkom zinku, uviedla spoločnosť Knorr znovu na trh kocky bujónu obohatené o zinok. Okrem toho sme uviedli na trh výrobok obohatený o vitamín A, ktorý je ideálny na prípravu pokrmu shiro wat – duseného cíceru, ktorý je základom národnej stravy.
Takéto inovácie sa na trh dostávali mesiace alebo dokonca roky, ale umelá inteligencia tento proces exponenciálne urýchlila. „Keď vytvárala značka kocku bez soli Knorr Zero Salt Cube, použitie digitálneho modelovania umožnilo vedcom analyzovať milióny kombinácií chutí za niekoľko dní namiesto mesiacov,“ vysvetľuje Frank.
Vďaka tejto schopnosti zostať verný svojim základným hodnotám a zároveň inovovať s cieľom uspokojiť nové potreby spotrebiteľov na globálnej a lokálnej úrovni sa stala spoločnosť Knorr značkou s hodnotou 5 miliárd eur a kľúčovou súčasťou každodenných jedál na celom svete.
Frank Haresnape, globálny viceprezident spoločnosti Knorr
Pohodlie, konzistentnosť a excelentnosť
Základom všetkých týchto inovácií je nepochybne pohodlie. Domáci kuchári na celom svete sa snažia dosiahnuť autentické chute, ktorých vytvorenie by zvyčajne trvalo hodiny, pričom spoločnosť Knorr ich zabezpečí do niekoľkých minút.
Toto pohodlie sa ukázalo ako veľmi cenné aj v profesionálnych kuchyniach, kde zaznamenala kategória bujónov a korenín Knorr Professional v roku 2023 základný nárast predaja o 15 %.
Pre kuchárov síce predstavujú len malú časť celkových nákladov na pokrmy, ale práve vďaka spoľahlivosti bujónov Knorr, a to z hľadiska nielen chuti, ale aj výkonu, sú tak obľúbené u profesionálov v oblasti gastronómie – 55 % z nich uviedlo, že poskytovanie konzistentnej kvality ingrediencií, čas prípravy a autentické chute sú hlavnými výzvami, ktorým dnes čelia.[b]
„Bujóny Knorr poskytujú šéfkuchárom, ktorí čelia problémom s pracovnou silou a infláciou, riešenia, ktoré im umožňujú vytvárať výrazné, charakteristické chute a zabezpečiť, aby každý bol pokrm na jedálnom lístku výkladnou skriňou výnimočnej chuti,“ hovorí Frank.
Držanie kroku s meniacimi sa chuťami a trendmi
Ponúkajú tiež pohodlný spôsob, ako sa dostať k ťažko dosiahnuteľným kombináciám chutí a novým kulinárskym trendom.
Napríklad rad Intense Flavours značky ponúka jednoduchý spôsob, ako dosiahnuť komplexné príchute, ako napríklad Caramelized Umami (karamelizované umami) alebo Deep Smoke (hlboké zaúdenie). Tieto bujóny, vytvorené pomocou autentických kulinárskych postupov, ako je údenie, fermentácia a pečenie, sa môžu použiť v celom procese varenia od marinovania až po dochucovanie.
Bujóny Knorr majú tiež hlavnú úlohu v správe spoločnosti Unilever Food Solutions’ Future Menu Trends, ktorá už dva roky ukazuje, ako sa dajú využiť pri tvorbe trendových receptov.
Zmena konceptu bujónu pre novú generáciu
Prísľub okamžitej chuti bujónu Knorr zohráva kľúčovú úlohu aj pri zachovaní relevantnosti značky pre novú generáciu.
„Našou úlohou ako značky, ktorá je významnou liahňou chutí, je získať novú generáciu domácich kuchárov pomocou receptov, ktoré sú chutné, výživné a dostupné,“ hovorí Frank.
„Bujóny Knorr sú dokonalým napodobením chuti umožňujúci aj nováčikom vytvoriť rýchle a výživné jedlá, ktoré sú odrazom kulinárskych trendov a ktoré razí súčasná, zábavou poháňaná kultúra stravovania,“ dodáva s odkazom na nedávny prieskum, podľa ktorého hľadá 67 % mladých spotrebiteľov inšpiráciu na jedlo v sociálnych médiách.[c]
Za týmto účelom spustila značka v USA kampaň Taste Combo, ktorá využíva podporu známych osobností s cieľom vyzdvihnúť výhody chutnej domácej kuchyne.
Minulý rok prinieslo výživné a cenovo dostupnejšie napodobenie virálneho pokrmu Marry Me Chicken (kurča Vezmi si ma) americkej raperky Cardi B značke 2,6 miliardy získaných impresií a najvyšší dolárový podiel za tri roky.
Zdá sa, že tohtoročná kampaň bude ešte lepšia, keďže zdravý pokrm Lemon Pepper Chicken (kurča na citrónovom korení) od rapera a herca Ludacrisa dosiahol 2,3 miliardy impresií a neustále pribúdajú ďalšie.
„Meníme obraz bujónu pre novú generáciu spotrebiteľov zo základného pomocníka v kredenci k nenahraditeľnému napodobneniu chuti,“ hovorí Frank.
Vďaka tejto schopnosti zostať verný svojim základným hodnotám a zároveň inovovať s cieľom uspokojiť nové potreby spotrebiteľov na globálnej a lokálnej úrovni sa stala spoločnosť Knorr značkou s hodnotou 5 miliárd eur a kľúčovou súčasťou každodenných jedál na celom svete.“