Spoločnosť Unilever rozširuje svoje ambície v rámci vlastnej vízie Potraviny budúcnosti, ktorá sa týka celej kategórie potravín, zmrzlín a nápojov. Chce totiž pomôcť zásadne transformovať súčasný neudržateľný potravinový systém a inšpirovať ostatných na ceste k udržateľnej budúcnosti potravinárstva.
Ako to Unilever plánuje dosiahnuť? Viac chce rozšíriť ponuku potravín čisto rastlinného pôvodu, výrazne posilniť zastúpenie produktov s výživovými benefitmi a aj naďalej klásť dôraz na udržateľné získavanie surovín. Naopak, chce produkovať menej potravinového odpadu, plastu a potravín bohatých na kalórie, soľ a cukor. Tieto ciele majú pomôcť spotrebiteľom pri prechode na nutrične vyváženú stravu a znížiť dopad potravinového reťazca na životné prostredie. Okrem toho podporujú globálne záväzky spoločnosti v oblasti ochrany životného prostredia a boja proti zmenám klímy.
Unilever posilnil svoju víziu Potraviny budúcnosti v šiestich hlavných oblastiach:
- Viac potravín čisto rastlinného pôvodu: Unilever chce značne zvýšiť ponuku produktov rastlinného pôvodu. V Česku a na Slovensku chce inšpirovať spotrebiteľov prostredníctvom svojho portfólia na to, aby každý desiaty pokrm bol čisto rastlinného pôvodu.
- Viac výrobkov s výživovými benefitmi: Do roku 2025 chce Unilever zdvojnásobiť počet výrobkov s nutričnými benefitmi, definovaných ako produkty s vysokým obsahom zeleniny, ovocia, bielkovín alebo živín, ako sú vitamíny a minerálne látky, napríklad zinok, železo či jód.
- Viac udržateľne získavaných surovín: Tento pilier nadväzuje na nové záväzky spoločnosti na ochranu prírody a boja proti klimatickým zmenám, kam spadá podpora novej generácie farmárov a drobných poľnohospodárov, predstavenie programov na ochranu a obnovu lesov, pôdy a biodiverzity a spolupráce so štátmi a organizáciami na zlepšenie prístupu k vode pre komunity, ktoré trpia jej nedostatkom. Unilever chce do roku 2023 dosiahnuť dodávateľsky reťazec bez odlesňovania. Pre všetkých svojich dodávateľov spoločnosť tiež zavádza priekopnícky Kódex re-generatívneho poľnohospodárstva.
- Menej potravinového odpadu: Do roku 2025 chce Unilever eliminovať potravinový odpad na polovicu v rámci svojich priamych aktivít, a to v celom reťazci od výroby produktov až po ich predaj.
- Menej energie, soli a kalórií: Do roku 2022 bude 85% globálneho portfólia potravín spoločnosti zostavené tak, aby príjem soli v strave spotrebiteľov neprekročil 5 g soli denne. Rovnako 95% portfólia balenej zmrzliny nebude do roku 2025 obsahovať viac ako 22 g celkového cukru a 250 kcal na porciu. Už od roku 2014 obsahujú zmrzliny zodpovedne vyrobené pre deti maximálne 110 kcal.
- Menej plastov: Zníženie počtu plastov či zvýšenie využitia recyklovateľného plastu v obaloch spoločnosti je najvyššou prioritou. Unilever má jasnú stratégiu používať menej plastov, lepší plast, a nakoniec žiadny plast tam, kde existuje lepšia alternatíva 1.
Michaela Franeková, generálna riaditeľka spoločnosti Unilever pre Česko a Slovensko a viceprezidentka divízie potravín a nápojov pre región Východnej Európy, hovorí: "Tieto ambície sú pre nás inšpiratívne a relevantné aj na lokálnej úrovni. Našou víziou je inšpirovať Čechov a Slovákov tak, aby jedno z desiatich jedál v ich jedálničku bolo čisto rastlinného pôvodu. Čo sa týka udržateľne získavaných surovín, na našej najväčšej značke Hellmann 's, ktorá má už niekoľko rokov receptúru plne postavenú na udržateľných surovinách, budeme posúvať naše záväzky na ďalšiu úroveň, a to maximálnou podporou dobrých životných podmienok zvierat.
Prejdeme z vajec neklietkového chovu, ktoré používame už od roku 2012, na vajcia z voľného chovu. Do roku 2025 u nás chceme zredukovať množstvo odpadu z hotových potravinárskych výrobkov na nulu. Chceme preto ešte viac zintenzívniť spoluprácu s potravinovými bankami. A do roku 2025 bude 100% plastových obalov kategórie obsahovať recyklovaný plast. Napríklad u značky Lipton do roku 2022 postupne odstránime plastovú fóliu úplne.“
Viac produktov čisto rastlinného pôvodu aj potravín s výživovými benefitmi
Správa EAT-Lancet 2 z roku 2019 potvrdila známy fakt, že strava uprednostňujúca potraviny rastlinného pôvodu a obmedzujúca potraviny živočíšneho pôvodu je nielen zdraviu prospešná, ale má tiež pozitívny vplyv na životné prostredie. Unilever už niekoľko rokov rozširuje ponuku v oblasti produktov na rastlinnej báze. Po akvizícii značky The Vegetarian Butcher v roku 2018 rozšíril značku do viac ako 30 krajín, tento rok aj do Česka a na Slovensko, a vlani ho spoločnosť Burger King vybrala ako dodávateľa pre svoj rastlinný Rebel Whopper, dostupný aj v Česku. Rastlinné produkty však postupne pribúdajú aj u tradičných značiek, ako je Magnum, Ben & Jerry 's alebo Hellmann' s, a to s veľmi kladným hodnotením.
Michaela Franeková doplňuje: „Vegánske produkty značiek Hellmann 's, Knorr a Ben & Jerry' s dosahujú úspech aj na českom a slovenskom trhu a vegánske varianty značky Magnum patria medzi najpredávanejšie varianty značky vôbec. Magnum Vegan bol zvolený najlepším rastlinným produktom v ankete Rastlinné. Tento rok sme na náš trh uviedli kultovú holandskú značku The Vegetarian Butcher. Značka mimo chutné produkty, ktoré ocenia aj zarytí milovníci mäsa, zaujala pozornosť svojim príbehom a poslaním stať sa tým najlepším vegetariánskym mäsiarstvom na svete.“
Unilever v rámci piliera "viac potravín s výživovými benefitmi" usiluje o zvyšovanie podielu ovocia a zeleniny v strave, používa predovšetkým udržateľne pestovanú zeleninu, bylinky, korenie či kvalitné rastlinné oleje. Značka Hellmann 's využíva predovšetkým udržateľne pestované paradajky dozreté na slnku, repkový olej, ktorý je vhodným zdrojom omega-3 mastných kyselín a polynenasýtených mastných kyselín, a tiež spotrebiteľom ponúka varianty produktov so zníženým obsahom cukru, napríklad kečup so sladidlami zo stévie.
Pod značkou Urban Monkey uviedla spoločnosť na slovenský trh šťavy lisované za studena a raw, ktoré si vďaka špeciálnemu spôsobu výroby - tzv. paskalizáciou a bez zahrievania - zachovávajú svoje prirodzené vlastnosti a oveľa viac prospešných látok. Nový rad zmrzlín s výživovými benefitmi Freezing Goods je tiež žiarivým príkladom portfólia s nutričnými benefitmi. Zmrzlina Re: Fuel z tejto rady obsahuje vysoký obsah vlákniny, je bez prídavku cukru a bola ocenená v kategórii reformulácia roku 2020 pod hlavičkou Potravinárskej komory ČR. Nanuky značky Míša sú už niekoľko desaťročí známe vďaka výživovým vlastnostiam tvarohu. Značka bola v roku 2018 rozšírená o tégliky Míša Proteín obohatené o ešte vyššie množstvo bielkovín ako klasický Míša na drievku.
Unilever kladie dôraz na udržateľne získavané suroviny niekoľko rokov. Už teraz takto získava kakaové maslo, čajové lístky, vanilkovú arómu, bylinky alebo paradajky a ďalšiu zeleninu. Magnum je nositeľom známky Rainforest Alliance ™, podobne ako v prípade čajových lístkov značky Lipton. Všetky bio čaje Pukka nesú logo Fair for life (fair trade), čo garantuje, že sú 100% udržateľne získavané. Majonézy značky Hellmann 's obsahujú už niekoľko rokov vajcia z dobrého chovu, teda halového alebo voľného chovu, ktorý dbá na zabezpečenie dobrých životných podmienok zvierat. Od budúceho roka prejde značka u majonéz a tatárskych omáčok len na vajcia z voľného chovu. Jej kečupy obsahujú paradajky z udržateľných zdrojov.
Menej odpadu, cukru a soli aj plastov v obalových materiáloch
Už teraz spĺňa 70% objemu predaja kategórie potravín (značky Hellmann 's. Knorr či Lipton) v Česku a na Slovensku prísne interné najvyššie výživové štandardy. Ján Hlaváč, riaditeľ zmrzlinovej kategórie spoločnosti Unilever pre Českú a Slovenskú republiku, približuje význam piliera "menej cukru, soli a kalórií" v prípade segmentu zmrzlín: "Značka Algida sa stala prvou globálnou zmrzlinovou značkou s logom “zodpovedne vyrobené pre deti”. Tento záväzok stojí na troch pilieroch: zodpovedne vyrábať, predávať a komunikovať detské portfólio zmrzlín voči deťom a ich rodičom. Toto portfólio súčasne spĺňa najvyššie výživové štandardy spoločnosti Unilever. Jedna porcia zodpovedne vyrobenej detskej zmrzliny neobsahuje viac ako 110 kcal, maximálne 12 g celkového cukru a je bez umelých aróm. Ďalej sme na trh uviedli napríklad zmrzliny, ktoré chutia skvelo s významne nižším obsahom kalórií, či už ide o značku Breyers alebo novú radu zmrzlín Ben & Jerry 's s označením Moo-phoria.“
Pilier "menej potravinového odpadu" presadzuje Unilever nielen naprieč všetkými procesmi, ale aj prostredníctvom kampaní s poslaním. Pomocou značky Hellmann 's chce pozitívne ovplyvniť životy 4,4 milióna ľudí v celej Českej republike a na Slovensku šírením povedomia o potravinovom odpade z domácností a zdieľaním inšpirácie, ako sa mu vyvarovať. Z prieskumu značky vykonanom v spolupráci s agentúrou Ipsos vo februári 2019 v Česku a na Slovenskom totiž vyplynulo, že viac ako 50% vyhodeného jedla sa znehodnotí v domácnostiach. V rámci tejto kampane s poslaním spojila značka sily s organizáciou Zachráň jedlo v Česku alebo FreeFood na Slovensku.
Plastová agenda je jedným z najdôležitejších pilierov stratégie udržateľnosti celej spoločnosti vrátane jednotlivých divízií. Do roku 2025 bude 100% plastových obalov kategórie obsahovať recyklovaný plast. Ján Hlaváč dodáva k ambíciám z kategórie "menej plastu": "Tégliky Magnum vyrobené z recyklovaného RPP plastu - prvý svojho druhu na trhu zmrzlín - sme začali na trh uvádzať tento rok a do konca budúceho roka už budú všetky tégliky Magnum v týchto obaloch. U zmrzlinových kelímkov značky Ben & Jerry 's došlo tento rok k odstráneniu vonkajšej plastovej vrstvy. Rovnakú zmenu chystáme od budúceho roka vykonať u téglikov značky Míša. V týchto aktivitách, ktorými sme značne znížili množstvo využitého plastu, hodláme pokračovať i naďalej. U Hellmann 's postupne redukujeme množstvo plastu v obaloch, začali sme u fliaš kečupov.“
Viac k pokroku v oblasti plastov: https://www.unilever.cz/news/news-and-features/2020/unilever-vyrazne-zvysuje-pouzivani-recyklovaneho-plastu.html
Zdravie planéty potravín - https://eatforum.org/content/uploads/2019/01/EAT-Lancet_Commission_Summary_Report.pdf