1. Domov
  2. ...
  3. Tlačové správy
  4. Obezita trápi viac ako milión Slovákov! Vieme ako na ňu.

Obezita trápi viac ako milión Slovákov! Vieme ako na ňu.

Na Slovensku nepatrí šport k práve najobľúbenejším aktivitám. Neprospieva k tomu ani neustály výrazný nárast ľudí so sedavým zamestnaním a neustále sa zrýchľujúce tempo života. “Žijeme v storočí obezity. Len na Slovensku má túto chorobu 1,5 milióna pacientov,“ hovorí MUDr. Ivan Majerčák, kardiológ a prezident Ligy proti obezite Slovenskej republiky. Veľké množstvo Slovákov totiž vôbec nešportuje a zvyšuje si tak, najmä v strednom a vyššom veku, riziko vážneho ochorenia. Alarmujúci je aj fakt, že obezita sa na Slovensku vyskytuje už od detského veku.

Je obezita aj MÔJ problém?

Na zistenie, či obezita trápi aj vás potrebujete len chvíľu času, krajčírsky meter, a tí objemnejší aj trochu odvahy. Odmerajte čo najpresnejšie obvod svojho pásu. Presné číslo zistíte, ak budete merať v polovici vzdialenosti medzi dolným okrajom rebier a vrcholom panvovej kosti. Dámsky pás nad 80 cm okrem toho že nie je „do dvoch dlaní“, predstavuje už zdravotné riziko.

Obvod pásu u pánov by nemal presiahnuť 94 cm. Doktor Majerčák upozorňuje: „Ak sú vaše čísla vyššie než 80 alebo 94 cm, spĺňate základné diagnostické kritérium metabolického syndrómu. Obvod pása je nezávislým rizikovým faktorom srdcovo-cievnych ochorení. Tukové bunky, ktoré máme uložené v bruchu, vylučujú škodlivé látky, ktoré priamo poškodzujú naše cievy. Okrem toho ešte aj zvyšujú krvný tlak a hladinu cukru.“

Týchto tichých jedov v organizme sa dá zbaviť úpravou obvodu pásu, čo znamená, že sa zbavíme zvýšených rizikových tukových zásob v bruchu, ktoré sú spúšťačom prevažnej väčšiny chorôb skracujúcich život. To môžeme docieliť kombináciou zmeny stravovacích návykov v kombinácii s pravidelnou, aj keď krátkou, pohybovou aktivitou počas dňa. Napríklad už nahradením masla margarínom Flora pro.activ v kombinácii s pravidelným pohybom je možné znížiť hladinu cholesterolu v krvi v priemere až o 7-10% počas 2-3 týždňov a v kombinácii s pestrou vyváženou stravou a zdravým životným štýlom v priemere až o15%.

Obezita a cvičenie

Doktor Majerčák upozorňuje, že: „Nadváha aj obezita sú dnes liečiteľné ochorenia, takže okrem lipidológa odporúčam ľuďom s týmto problémom poradiť sa aj s obezitológom. Dôležité je hlavne dodržiavať príjem pestrej vyváženej stravy pri zdravom životnom štýle, to znamená, že je nutné dbať aj na dostatočný pohyb.“

Agentúra TASR uviedla, že podľa štúdie nemeckej neurologickej spoločnosti (DGN) a spoločnosti pre náhle cievne mozgové príhody nám môže už 15 minút cvičenia v priebehu dňa predĺžiť život až o tri roky. Pravidelné cvičenie totiž významne znižuje riziko kardiovaskulárnych ochorení, cukrovky, či dokonca rakoviny. Taktiež pomáha udržiavať krvný tlak, cholesterol a hmotnosť v správnej norme. Odporúčaných 15 minút cvičenia denne je však len polovica času, ktorý na cvičenie odporúča Svetová zdravotnícka organizácia.

Dôležité je však telo zaťažovať primerane a nájsť si aktivitu, ktorá je pre nás vhodná. “Pulzová frekvencia pri cvičení závisí od toho, či je primárnym cieľom zredukovať hmotnosť alebo skôr zlepšiť kardiovaskulárnu výkonnosť,“ vysvetľuje Zora Czoborová, známa slovenská športovkyňa a dodáva, že „napríklad pri zvýšenom obvode pásu postačuje na redukciu zásobného tuku chôdza, ktorá menej zaťažuje váhonosné kĺby. Vo všeobecnosti si najčastejšie vystačíme s rýchlosťou 5 km/hod., čo je štandardná rýchlosť chôdze. Viac než pulzy je však dôležitá pravidelnosť.“

Zvýšiť pulz a rozpumpovať srdce môže aj kratšia aktivita. Začať sa dá aj tým, že dodáte viac pohybu do svojho každodenného života. Dobrý tip je prechádzať sa pri dlhšom telefonovaní, použitie schodov namiesto výťahu, každú hodinu si urobiť prestávku na ponaťahovanie sa, či krátku prechádzku.

Pomôže aj strava

Ak sa nevieme vymaniť z područia sedavého spôsobu života je dobrým spôsobom zlepšenia zdravotnej kondície prispôsobenie stravovacích návykov. “Obezita je výsledkom nerovnomerného príjmu a výdaja energie. Neznamená to však, že človek musí stále počítať kalórie a každé ráno stáť na váhe. Stačí, keď do svojho jedálnička zaradí čo najviac zeleniny a racionálnych výrobkov, ktoré majú málo kalórií a sú viazané na veľký objem, bude sa vyhýbať vysoko kalorickým jedlám. Takže žiadne „maslové krémy“ ale skôr kvalitný margarín,“ radí doktor Majerčák. Flora light je napríklad vhodným doplnkom redukčnej diéty, lebo na svoju hmotnosť obsahuje oveľa menej energie.

V slovenskej strave chýba hlavne ovocie, zelenina, ryby a vláknina, pričom najdôležitejšie je dbať na pomer príjmu dobrých a zlých tukov. „Dobré tuky sa nachádzajú v už spomínaných kvalitných margarínoch, ale aj v repkovom, ľanovom, olivovom alebo slnečnicovom oleji. Zabúdať by sme nemali ani na rybí tuk. V tomto prípade platí, že tučné ryby ako napr. losos či tuniak obsahujú pre náš organizmus dobrý tuk. Kvalitnou potravinou je aj starý dobrý vlašský orech,“ upresňuje doktor Majerčák.

Pravidelnosť je dôležitá aj v strave. Treba preto dbať aj na desiatu a olovrant, a to najmä počas dlhých pracovných dní. Zora Czoborová odporúča: “Ideálne je si desiatu aj olovrant pripraviť ešte doma. Jednoduché a praktické je celozrnné pečivo napr. s nátierkou. Variácií nátierok je veľké množstvo, pri sedavom zamestnaní je pre svoje zloženie a nízku energetickú náročnosť ako základ do nátierok vhodný viac ako maslo práve margarín.“

Maslo obsahuje 67% nasýtených mastných kyselin z celkového obsahu tuku. Tie zvyšujú hladinu cholesterolu v krvi. Ideálnou náhradou v tomto prípade je preto margarín. Pokiaľ hľadáte margarín, ktorý sa chuťovo približuje maslu a zároveň je prospešný srdcu, odporúčame novinku - margarín Flora Gold (s maslovou príchuťou). Pre zníženie cholesterolu je však najvhodnejšia Flora pro.activ, ktorá ako jediná reálne v testoch dokázala znížiť hladinu cholesterolu v krvi človeka.

Tieto margaríny majú navyše vysoký obsah polynenasýtených mastných kyselín, omega 3 a omega 6 mastných kyselín, ktoré ako súčasť pestrej vyváženej stravy pri zdravom životnom štýle prispievajú k udržaniu normálnej hladiny cholesterolu v krvi.

Slovakia

Unilever Slovensko, spol. s r.o.
Karadžičova 10
821 08 Bratislava
Slovenská republika

T: +421 259 326 500
F: +421 259 326 400

veronika.kusikova@unilever.com

Zistite viac o týchto témach
Na začiatok

SOCIÁLNE SIETE

Vždy sa radi spojíme s tými, ktorí majú záujem o udržateľnú budúcnosť.

KONTAKTY

Spojte sa so spoločnosťou Unilever a tímom špecialistov alebo nájdite kontakty po celom svete.

Kontaktujte nás